Robisz zakupy przez internet? Uważaj na oszustów!
Zbliżają się święta i szukamy pomysłu na prezent. Wciąż panująca pandemia koronawirusa nie ułatwia zadania. Coraz więcej osób decyduje się na zakup podarunku przez internet. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszustów. Przedstawiamy kilka rad, co zrobić, aby nie dać się oszukać przestępcom internetowym.
Powoli rozpoczyna się gorączka przedświątecznych zakupów. Coraz częściej i chętniej kupujemy różne towary poprzez internetowe serwisy aukcyjne lub portale ogłoszeniowe. Robiąc zakupy przez internet pamiętajmy o ostrożności. Nie brakuje tam nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.
Aby nie paść ofiarą przestępstwa internetowego, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:
-
Podczas zakupów dokonywanych przez internet zawsze należy kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego.
Zanim dojdzie do transakcji, warto dokładnie zweryfikować sprzedającego, sprawdzić, od jakiego czasu prowadzi swoją działalność, ewentualnie czy jest ona zarejestrowana, a także czy odbiera połączenia telefoniczne bądź emaile. Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedawcy. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka ilość powinna wzbudzić naszą czujność.
Najlepiej korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych, takich, które zapewniają ubezpieczenie dokonywanych przez nas transakcji. Zachowajmy czujność w przypadku, gdy nie można osobiście odebrać zakupionego towaru.
-
Kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest cena, za jaką możemy zakupić interesujący nas przedmiot.
Bardzo często atrakcyjnie niska cena jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym przez oszustów. Dlatego też trzeba uważać na "niepowtarzalne okazje". Zbyt niska cena powinna wzbudzić naszą czujność.
-
Nie płaćmy „w ciemno” za towar, którego fizycznie nie widzieliśmy.
Jeśli to możliwe, wybierajmy formę płatności przy odbiorze. Otrzymaną paczkę należy wówczas otworzyć przy dostawcy i w przypadku niezgodności z towarem zamawianym spisać protokół i zwrócić kurierowi.
-
Gromadźmy całą korespondencję ze sprzedającym.
Nie zajmuje ona wiele miejsca, a w przypadku oszustwa jest bezcennym dowodem.