Aktualności

Mieszkanka powiatu straciła 8 tysięcy złotych - została oszukana

Data publikacji 31.03.2025

Nyscy policjanci apelują o rozwagę oraz podpowiadają, na co zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać. W ostatni weekend mieszkanka naszego powiatu została oszukana metodą „na pracownika banku”. Straciła blisko 8 tysięcy złotych. Sprawdź, na czym polega ta metoda, jak rozpoznać oszusta i co zrobić, aby nie dać się oszukać.

Sprawcy, stosując metodę „na pracownika banku”, są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.

Jak to wygląda w praktyce? Oszust zadzwonił do 68-letniej kobiety i podał się za konsultanta bankowego, informując o możliwości zaciągnięcia pożyczki gotówkowej. Jak wynikało z rozmowy prowadzonej przez oszusta – ktoś, posługując się danymi kobiety, chciał zaciągnąć pożyczkę. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” polecił zmienić kody dostępu do aplikacji bankowej. Kobieta wykonywała polecenia zgodnie z informacjami, jakie otrzymała przez telefon. W ten sposób kobieta podawała również swoje dane do logowania do konta bankowego. Gdy rzekomy konsultant się rozłączył, a kobieta zadzwoniła z dodatkowym pytaniem do swojego banku, okazało się, że padła ofiarą oszustwa i straciła blisko 8 000 złotych.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej numeru PESEL, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.

Pamiętaj!
• konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
• konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
• do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
• konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.
 

Powrót na górę strony