Aktualności

Seniorze, nie daj się oszukać! Policjanci z wizytą w Klubie Seniora w Przechodzie

Data publikacji 27.03.2025

Jak nie dać się oszukać metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”? Jak bezpiecznie korzystać z internetu? Jak unikać zagrożeń na drodze? O tych ważnych kwestiach w ramach programu profilaktycznego pn. "Opolski Bezpieczny Senior" rozmawiali dzielnicowi z Komisariatu Policji w Korfantowie podczas spotkania z seniorami w bibliotece w Przechodzie.

W całym województwie opolskim trwają spotkania z seniorami w ramach programu profilaktycznego "Opolski Bezpieczny Senior". Celem programu jest poszerzenie świadomości osób starszych w zakresie zagrożeń w cyberprzestrzeni, a także bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Program powstał dzięki współpracy wielu podmiotów. W styczniu 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Opolu odbyło się uroczyste podpisanie porozumienia dotyczącego realizacji wojewódzkiego programu pn. „Opolski Bezpieczny Senior”. W wydarzeniu wzięli udział: Wojewoda Opolski Pani Monika Jurek, Pan Marszałek Województwa Opolskiego Szymon Ogłaza oraz Wicemarszałek Województwa Opolskiego Pani Zuzanna Donath-Kasiura. Garnizon opolski reprezentował Komendant Wojewódzki Policji w Opolu insp. Magdalena Nguyen-Fudala. W spotkaniu uczestniczył także Opolski Kurator Oświaty Pani Joanna Raźniewska, Dyrektor Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddziału Regionalnego w Opolu Pani Bożena Dubas oraz Dyrektor Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Opolu Pani Ewelina Roguła.

W trosce o bezpieczeństwo seniorów tym razem dzielnicowi z Komisariatu Policji w Korfantowie spotkali się z najstrszymi mieszkańcami swojej miejscowości. Policjanci podczas spotkania ostrzegali przed oszustami, którzy podstępnie wyłudzają pieniądze, podając się za bliskich, policjantów, listonoszy czy pracowników banków. Mundurowi przypomnieli seniorom również podstawową zasadę: prawdziwy funkcjonariusz nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy ani nie angażuje seniorów w „tajne operacje policyjne”.

Aby nasi seniorzy byli bezpieczni, porozmawiajmy z nimi w domu o bezpiecznym korzystaniu z telefonu, aby:

  • nie odbierali telefonów, których numerów nie znają, są zagraniczne lub zastrzeżone – warto wyposażyć bliskich w aparaty z wyświetlaczem numerów;
  • mieli ograniczone zaufanie do każdego rozmówcy telefonicznego. Więcej słuchali, niż mówili, chroniąc w ten sposób swoje poufne dane (PESEL, numeru PIN do karty bankowej, hasła do kont bankowości internetowej, dane bliskich);
  • nie obawiali się przerwać połączenia telefonicznego w trakcie rozmowy, aby skontaktować się z bliskimi lub Policją dzwoniąc na numer 112, w celu zweryfikowania informacji, zwłaszcza jeśli poczuli się zagrożeni lub obawiają się, że mogą utracić swoje pieniądze. Ważne jest prawidłowe rozłączenie połączenia poprzez odłożenie słuchawki, odczekanie chwili, aby opadły emocje oraz wybranie numeru 112;
  • nie przekazywali swoich pieniędzy nieznanej osobie. Jeśli osoba podaje się za policjanta, który przyszedł po pieniądze, natychmiast wzywać głośno pomocy krzycząc: Złodziej, na pomoc! Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie przychodzą i nie żądają pieniędzy. Nigdy!

Pamietajmy, policjanci nigdy przez telefon:

  • nie informują o prowadzonych działaniach;
  • nie pytają o ilość posiadanych pieniędzy i miejscu ich przechowywania;
  • nie proszą o przekazanie pieniędzy, które senior posiada w domu czy banku;
  • nie proszą o podanie numeru klienta, hasła do konta bankowego;
  • nie proszą o zaciągnięcie kredytu.
Powrót na górę strony