Aktualności

Nie dajmy się oszukać!

Data publikacji 30.11.2018

Oszuści chcąc wyłudzić pieniądze wciąż zmieniają swoje metody. Dlatego bardzo ważne jest, aby być czujnym i rozważnym w codziennym życiu. Metoda na "policjanta", „wnuczka” czy pracownika wodociągów - to te najczęściej spotykane. Zapoznajcie się z naszymi radami, o tym jak rozpoznać podejrzaną sytuację i jak nie dać się oszukać.

Jednym z najczęściej spotykanych sposobów, dotykająca przede wszystkim osoby starsze, jest metoda na "wnuczka", lub na "policjanta". Oszuści podszywają się pod członka rodziny lub pod funkcjonariusza Policji i w telefonicznej rozmowie próbują wyłudzić oszczędności rozmówcy.

Wczoraj tj. 29 listopada mieszkanka Paczkowa odebrała telefon od mężczyzny podszywającego się za funkcjonariusza CBŚP, który miał poinformować ją o działaniach z hakerami. Na szczęście szybko się zorientowała, iż nie jest to policjant i zakończyła rozmowę zanim próbował ją namówić do utraty swoich oszczędności.

Jednak przestępcy nie ograniczają się tylko do tych metody. Co chwilę oszuści wymyślają nowe metody do których można zaliczyć oferowanie podrobionego towaru. Działając z presją czasu, oszuści nie dają zbyt dużo czasu do namysłu i w rozmowie przekonują, że oferowany towar jest oryginalny i w znakomitej, promocyjnej cenie.

Oszuści swoją przestępczą działalność rozciągają także na publiczne zbiórki. Działając nierzadko pod przykrywką akcji zbiórki środków na szlachetny cel i posługując się podrobionymi legitymacjami i zaświadczeniami próbują wyłudzić pieniądze.

Wszystkie te metody łączy presja czasu ze strony przestępców. Najlepszym sposobem przeciwdziałania jest więc duża ostrożność przy podejmowaniu decyzji. Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości, zakończmy rozmowę. Poinformujmy naszych najbliższych o podejrzanej sytuacji. Nie wahajmy się również zadzwonić pod numer alarmowy 112.

Dzielnicowi wykonując swoje codzienne obowiązki, odwiedzają osoby starsze i rozmawiają na tematy związane z ich bezpieczeństwem. Informują w jaki sposób postępować, aby nie stać się ofiarą oszustów. Przypominają, że w razie jakichkolwiek problemów zawsze mogą zgłosić się do dzielnicowego lub zatelefonować. Dzięki aplikacji "Moja Komenda" kontakt z dzielnicowym jest jeszcze łatwiejszy.

Pamiętajmy jednak, że samemu tez możemy pomóc swoim bliskim. Dlatego zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych aby informowali swoich rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

A oto kilka wskazówek jak nie stać się ofiarą oszustów?

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.

  • Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.

  • Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

  • W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

  • W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich

Powrót na górę strony